Grecja
GRECJA,  KOS

Krótki wypad na grecką wyspę Kos

Kos to nazwa malutkiej greckiej wyspy leżącej na Morzu Śródziemnym w archipelagu Sporadów Południowych. Tę samą nazwę nosi największe miasto i główny port na wyspie. Bliskie położenie tureckiego Bodrum sprawia, że Kos często odwiedzana jest przez turystów wypoczywających w regionie Turcji Egejskiej.

łódki w porcie Kos
powitanie Grecji

Rzeczywiście, grzechem byłoby nie zobaczyć kawałka Grecji będąc tak blisko – z Bodrum do portu w Kos jest ok 20 km. Nasz prom odpływał wcześnie rano. Pamiętam, że był zapakowany ludźmi do granic wytrzymałości, więc przy wsiadaniu i wysiadaniu czekała nas spora kolejka. Około 30 minut i byliśmy na miejscu. Moje pierwsze wrażenia? Słoneczne i zielone miejsce, spokojne, wymarzone do rodzinnych wakacji.

Zamek na wyspie Kos
Zamek Neratzia górujący nad miastem Kos
wyspa Kos i palmy
część dawnej twierdzy

Pierwszą rzeczą, jaką zobaczyliśmy w stolicy były ruiny Zamku Neratzia, postawionego w XVI wieku przez Zakon Joannitów, jako obrona przed napaścią Turków. Forteca imponująco prezentuje się z morza – kiedy statek zbliża się do greckiego wybrzeża. Z samego zamku za to roztacza się piękna panorama na port i wybrzeże Turcji. Droga do twierdzy prowadzi przez most, pod którym znajduje się alejka palmowa – dawna fosa zamkowa.

Kos mury zamku i morze
widok na port i morze z murów zamkowych
miasto Kos aleja palmowa
aleja palmowa pod zamkowym mostem

Większą ekipą wypożyczyliśmy skutery i naszym ambitnym planem było przemierzenie całej wyspy – jest to jak najbardziej możliwe, bo linia brzegowa Kos ma tylko nieco ponad 100 km a wymiary wyspy to 50 na 10 km !!!! Niestety udało się tylko w połowie – pewnie ze względu na palące słońce, a może dlatego, bo zbyt długo zatrzymywaliśmy się na plażach.

plażą na Kos
wyspa Kos – wzdłuż wybrzeża

No właśnie, plaże. Od razu poczułam, że nie jestem w Turcji. Kos – zupełnie zasłużenie – słynie z pięknych, piaszczystych plaż i krystalicznie czystej wody. Właśnie dlatego MUSIELIŚMY przystawać co chwilę przy którejś z nich.

Kos ma także sprzyjające warunki do uprawiania sportów wodnych. Świetny wiatr i przyjazne plaże to powód, dla którego miłośnicy kite- i windsurfingu przylatują właśnie tutaj.

wyspa Kos i morze
wybrzeże Kos – miejscami także skaliste

Część wyspy, którą objechaliśmy wydała mi się bardzo cicha, spokojna, miejscami odludna. Jedynie miasto Kos to miejsce gwarne, pełne greckich tawern i ożywających wieczorami klubów nocnych. Zarówno za dnia jak i w nocy na nadmorskiej promenadzie można cieszyć się wakacyjną atmosferą. Przed odpływem promu mieliśmy czas, żeby przysiąść w jednej z restauracji z widokiem na morze oraz piękną plażę i delektować się greckim jedzeniem.

port w mieście Kos
fragment portu
miasto Kos fontanna z delfinami
fontanna z delfinami w stolicy wyspy
miasto Kos fontanna
i kolejna fontanna

Żałuję tylko, że podczas naszej – nazwijmy to jednodniowej przygody na skuterach – nie zdążyliśmy zobaczyć więcej typowo greckich zabytków, których na Kos nie brakuje. W końcu to ojczyzna ojca medycyny – Hipokratesa. Ale cóż, może innym razem.